بۆ ناوەڕۆک بازبدە

بەکارھێنەر:Babak2019

لە ئینسایکڵۆپیدیای ئازادی ویکیپیدیاوە

موقعیت جغرافیایی استان کردستان[دەستکاری]

استان کردستان با وسعتی معادل 29137 کیلومتر مربع در قسمت غربی کشور ایران و در مجاورت مرز عراق قرار گرفته که از شمال به استان آذربایجان غربی و بخشی از زنجان از شرق با استان همدان و بخش دیگری از استان زنجان از جنوب با استان کرمانشاه و از سمت غرب با کشور عراق (استان کردنشین سلیمانیه) هم مرز می‌باشد. استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان 29 شهر، 31 بخش، 86 دهستان و 1697 آبادی دارای سکنه می‌باشد. شهرستان‌های استان عبارتند از: بانه، بیجار، دیواندره، سروآباد، سقز، قروه، کامیاران مریوان و دهگلان. شهر سنندج مرکز استان کردستان در فاصله‌ی 512 کیلومتر مربع از شهر تهران گرفته جمعیت استان بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 1493645 نفر بوده است که شهر سنندج مرکز استان با جمعیتی معادل 435904 نفر پرجمعیت ترین و شهر سقز بعد از آن دومین شهر پرجمعیت استان می‌باشد.

وضعیت طبیعی و اقلیمی استان کردستان[دەستکاری]

استان کردستان منطقه‌ای کوهستانی است که با ارتفاع متوسط ۲۰۰۰ متر از سطح دریا از مرتفع ترین استان‌های کشور می‌باشد. جهت گسترش و استقرار ارتفاعات استان به گونه‌ای است که نخستین بارندگی که از توده‌های هوای باران زا که به غرب کشور می‌رسند، بر روی ارتفاع این منطقه صورت می‌گیرد. ریزش‌های جوی در نقاط مرتفع به صورت برف و در بخشهای کم ارتفاع غالبا به صورت باران می‌باشد. میانگین سالانه بارندگی در استان معادل ۵۰۰ میلیمتر و بیشترین میزان بارندگی مربوطه به شهرستان مریوان با میانگین ۸۰۰ میلیمتر در سال است. اختلاف ارتفاع بین بلندترین و پست ترین نقاط استان به حدود ۲۴۰۰ متر می‌رسد که کوه شاهو در جنوب غربی استان با ارتفاع 3300 متر بلندترین و منطقه آلوت در بانه با ارتفاع حدود 900 متر کم ارتفاع ترین نقطه استان می‌باشد که این اختلاف ارتفاع موجب به وجود آمدن اقلیم‌های متفاوت می‌گردد و این موضوع از نظر گردشگری حایز اهمیت است. از نظر تنوع اقلیمی و وجود عوارض طبیعی و توپوگرافی، استان کردستان برای جاذبه‌های متنوع و ارزشمندی است به ویژه اینکه اغلب شهرهای استان به علت فرارگیری بر روی تپه‌های بلند و شکل تپه ماهوری آنها چشم اندازهای زیبایی را به وجود آورد‌اند. بر اساس استانداردهای جهانی دمای مطلوب و مناسب برای جهانگردان بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است که با توجه به میانگین دمای روزانه استان از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر ماه بهترین ایام برای سفر گردشگران به این منطقه است و میانگین دمای ماه‌های این دوره از ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد متغیر است. در دو ماهه اول سال یعنی فروردین و اردیبهشت به علت بارندگی‌های زیاد و در نتیجه سرسبزی منطقه بهترین زمان برای برگزاری تورهای طبیعی و دیدار مسافران از طبیعت کردستان است. همچنین میانگین ۱۱۰ روزه تعداد روزهای یخبندان در استان زمینه بسیار مناسبی برای ورزش و جشنواره‌های زمستانی همانند ورزش مفرح و هیجان انگیز اسکی، صعودهای زمستانی به ارتفاعات استان و برگزاری جشنواره‌های زمستانی مانند جشنواره‌ی ساخت آدم برفی در استان را به وجود می‌آورد.

== رودخانه‌های این استان عموماً به دو حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه‌ی ارومیه می‌ریزند ==
و تعدادی نیز وارد کشور عراق می‌شوند. رودخانه قزل اوزن که شعبات آن شامل: قم چقای، اوزن دره، تروال و شور می‌باشد به دریای خزر می‌ریزد. زرینه رود که شاخه‌ی اصلی آن چم سقز (جوم) نامیده می‌شود به همراه شعبه‌ی مهم آن بعنی رودخانه خورخوره و سایر شعبات آن به دریاچه‌ی ارومیه می‌ریزد. همچنین رودخانه‌ی سیمینه رود که در سقز تاتاهو نامیده می‌شود به دریاچه ارومیه می‌ریزد. رودخانه سیروان که طویل ترین رودخانه در کردستان است و شعبات مهم آن دزلی مریوان گردلان، رزاب قطوند، گاودره و رودخانه قشلاق است وارد کشور عراق می‌شود، به علت قرار گرفتن این رودخانه در دره‌های عمیق و و «دبی» زیاد آنها در فصل بهار عموماً برای ورزش مفرح قایقرانی و رافتینگ مناسب می‌باشند. همچنین حواشی رودخانه‌ها محل زندگی پرندگان و رویش درختان و گل‌های وحشی است که در بسیاری از مسیرها به ویژه در اورامان رودخانه سیروان مناظر زیبایی را در دره‌ها و کوه‌ها به وجود آورده که دیدن آنها برای هر توریستی جذاب و لذت بخش است.